Duma i uprzedzenie - Jane Austen

Tytuł: Duma i uprzedzenie
Autorka: Jane Austen
Liczba stron: 304
Narracja: trzecioosobowa
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Ocena: 10/10 [arcydzieło]


Pan Bennet ojciec pięciu córek i mąż zuchwałej Pani Bennet nazbyt często martwi się brakiem syna, który mógłby odziedziczyć  Longbourn. W związku z tym, że nie są zbyt zamożną rodziną Pani Bennet zakasała rękawy by odnaleźć swoim córkom bogatych i przystojnych mężów. Okazja nadarza się gdy do Hertfordshire przybywa Charles Bingley. Przystojny bogacz zadurzy się w Jane - najstarszej córce Państwa Bennet. Jednak nie będzie im do siebie od razu tak po drodze. Tajemniczy przyjaciel Bingleya wydaje się, niezbyt zachwycony pomysłem ożenku z niezbyt bogatą panną, a i fakt, że uważa jej siostrę Elżbietę za "znośną" również nie pomaga. 

Książkę czytałam kilkakrotnie tak samo jak na okrągło oglądam film z Keirą Knightley i Matthew Macfadyen. Historia Pana Darcy'ego i Elisabeth Bennet zachwyciła mnie już kilka lat temu i do dziś jestem jej absolutnie wierna. Za każdym razem przeżywam ich rozstania, kłótnie i powroty. To właśnie lubię w Elisabeth - to kobieta która ma własne zdanie, jest dość wyzwolona i ma cięty język. Co więc wybierze dumę czy miłość do Pana Darcy'ego ? 

Styl autorki jest również wspaniały. Z takim się już dzisiaj nie spotkamy ! Uwielbiam przenosić się do ponurej Anglii i to jeszcze w czasach wiktoriańskich. Wraz z bohaterami odwiedzam pałace, przyjęcia. Dowiedzieć się też można sporo o życiu kobiet w tamtych czasach. Jednak i tak najważniejsza jest romantyczna historia z domieszką wybuchowych rozstań, zaręczyn i miłosnych intryg. Mi najlepiej czytało się przy muzyce poważnej. Polecam każdemu kto jeszcze nie miałam okazji czytać.


16 komentarze

  1. Ja jeszcze nie miałam takiej okazji... Aż wstyd się do tego przyznawać :) Krótka, acz treściwa recenzja i bardzo dobrze, bo do tej powieści nie trzeba tak naprawdę odbiorców zachęcać. To klasyk. Nigdy nie straci na wartości :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie niezbyt się podobało, ledwo przebrnęłam :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś próbowałam, ale byłam chyba zbyt dziecinna... Może teraz byłoby lepiej ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam jedynie fragmenty po angielsku, ale będę musiała przeczytać całość :) W końcu klasyka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chciałabym w końcu przeczytać te ksiaze. Klasyki nigdy za wiele :) Przypuszczam, że moze być w bibliotece i tam uderzę.

    OdpowiedzUsuń
  7. To jedna z najbardziej znanych książek, jednak nie miałam okazji jej czytać. Obejrzałam sobie za to film i był niezły.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  8. To jest arcydzieło ! Gdy sięgnęłam po tę książkę nie wiedziałam, że tak bardzo się wciągnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetna książka. Czytałam ją kilka lat temu, a do tej pory wypowiedzi pani Bennet siedzą mi gdzieś w pamięci:)

    OdpowiedzUsuń
  10. To moja ulubiona książka! :D Bezapelacyjnie i na zawsze :D
    To też powieść, którą zawsze wykorzystuję, gdy mam kiepski dzień, czy zły humor. Otwieram na pierwszej lepszej stronie i chłonę jej zawartość <3
    Strasznie się cieszę, że Ci się podobało.. uwielbiam, jak ludzie stwierdzają, że to książka godna polecenia :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam ją już ale mam ją w nowym stosiku i zamierzam sobie powtórzyć jej czytanie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam tę książkę! :) Zdecydowanie to jedna z najlepszych książek, jakie przeczytałam. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytałam, ale muszę dodać, że jeszcze. Film(tą troche straszą wersję) oglądałam niezliczoną ilość razy ;) Zakochałam się w Panu Darcy ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. To jedna z książek, którą chcę nadrobić + filmy, oczywiście. :)
    Nie znam twórczości Austen, ale patrząc na liczne zachwyty, pozytywne recenzje i popularność filmów coraz bardziej tego żałuję.

    OdpowiedzUsuń
  15. strasznie chcę ją przeczytać! to jeden z klasyków, które uważam że będą warte mojej uwagi:) dodatkowo jeśli mogę zapraszam do mnie do wzięcia udziału w podlinkowanym Wyzwaniu "Czytamy Polecane Książki" Pozdrawiam Ciepło;)

    OdpowiedzUsuń
  16. "Duma i uprzedzenie" to moja miłość. Mogę tę powieść czytać wciąż od nowa ;)

    OdpowiedzUsuń