Uparte serce. Biografia Poświatowskiej - Kalina Błażejewska


Tytuł: Uparte serce. Biografia Poświatowskiej.
Autorka: Kalina Błażejowska
Liczba stron: 367
Wydawnictwo: Znak

Uwielbiam wiersze Haliny Poświatowskiej. Było, więc dla mnie nie lada gratką możliwość przeczytania jej biografii. Kalina Błażejowska już na samym wstępie mówi, że wydawałoby się, że o Poświatowskiej napisano już wszystko. Jak się okazuje nie jest to prawdą. Autorka dotarła do dotąd nie znanych źródeł. Między innymi cenne materiały udostępniło jej rodzeństwo poetki, oraz odbyła ona kilka konsultacji medycznych, aby zrozumieć chorobę z jaką musiała się mierzyć każdego dnia bohaterka książki. Takie zaplecze pozwoliło jej nakreślić bardzo intymny portret Haliny.

Książka podzielona jest na lata. Na początku jest to 1935, oraz pokrótce opisane jej lata młodzieńcze, kiedy to miała lat piętnaście aż do dziewiętnastu. Najbardziej autorka skupiła się na latach od 1958 do śmierci Haśki czyli do 1967 roku. Jaka była Halina Myga ? Chorowita, pyskata, waleczna. Przeszła naprawdę wiele. Problem z sercem spowodował, że ciągle jeździła po lekarzach, nie mogła chodzić do szkoły chodź tak bardzo tego pragnęła. Początkowo z dystansem i złością pochodziła do chłopców, później jednak zakochuje się i wychodzi za mąż. Nie jest długo szczęśliwa. Zostaje dwudziestojednoletnią wdową. Jak dalej toczyło się jej życie? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań odnajdziecie w książce.

Biografia Poświatowskiej została napisana jak normalna książka z fabułą. Mamy tu dialogi, opisy miejsc i zdarzeń. To wszystko powoduje, że od książki nie można się oderwać. Zawiera dużo zdjęć, fragmenty wierszy. Można by tę książkę uznać za formę intymnego pamiętnika. Nie jestem fanką biografii, ale ta mi się spodobała. Jest dobrze napisana i przede wszystkim dobrze skonstruowana. Jeśli chcecie bliżej poznać Poświatowską sięgnijcie po tą pozycję.

Ocena
7/10

12 komentarze

  1. Lubię biografie, chętnie zapoznam się z książką o Poświatowskiej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Poświatowską, szkoda, że odeszła ze świata w wieku zaledwie 30 lat, to naprawdę przykre, chętnie zapoznam się z jej życiem!

    http://dzikie-anioly.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznam, że niewiele wiem o Poświatowskiej. Biografię w takiej formie z chęcią bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem otwarta na biografie więc mogłabym przeczytać tę książkę. Ze wstydem muszę przyznać, że nie znam dzieł pani Poświatowskiej więc tym bardziej byłaby okazja to nadrobić;)
    Pozdrawiam!
    pokolenie-zaczytanych.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja nie jestem fanką biografii, ale może dam szansę tej książce

    OdpowiedzUsuń
  6. Biografii nie znam, ale wiersze bardzo lubię. Mam z nimi bardzo miłe wspomnienia :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam wielką ochotę na książkę. Tym bardziej, że uwielbiam wiersze Poświatowskiej.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubięi cenię wiersze Poświatowskiej, jednak za biografiami nie przepadam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak dla mnie rewelacyjna i wzruszająca biografia. Właśnie dzisiaj pisałam o niej na lubimyczytać ;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Jaka osoba Poświatowska nigdy mnie nie interesowała, dlatego nawet jej biografia niezbyt mnie interesuje

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedyś lubiłam jej wiersze :). Z chęcią po tę pozycję sięgnę, jeśli ją gdzieś po dobrej cenie upoluję ;).

    OdpowiedzUsuń
  12. Z pewnością przeczytam tę biografię. Lubię biografie jako gatunek, a życiorys Poświatowskiej z pewnością zasługuje na spisanie.

    OdpowiedzUsuń