Morderstwo odbędzie się - Agatha Christie


Tytuł: Morderstwo odbędzie się
Autorka: Agata Christie
Detektyw: Jane Marple
Narracja: trzecioosobowa
Liczba stron: 292
Wydawnictwo: Dolnośląskie

Morderstwo odbędzie się w piątek, 29 października, o godz. 6.30 wieczorem, w Little Paddocks. Osobne zaproszenia nie będą rozsyłane. 

Takie o to ogłoszenie w "Gazetce" lokalnym czasopiśmie mieszkańcy sielskiego i typowo angielskiego Chipping Cleghorn przeczytali z samego rana. Wszyscy, którzy z tym nietypowym zaproszeniem się zaznajomili zjawiają się punktualnie u panny Letycji Blackclock mieszkanki wspomnianego wcześniej Little Paddocks. Przybyli goście przekonani, że będą brać udział, w grze, w ofiarę i detektywa. Jakaż więc jest ich uciecha, gdy nagle świata gasną i słyszą: "Ręce do góry". Z radością wszyscy wykonują polecenie tajemniczego mężczyzny. Dobry humor jednak wszystkim mija gdy padają trzy strzały. Ranna zostaje panna Letycja, a trupem pada nie kto inny jak sam włamywacz. Z taką dziwaczną sprawą nie spotkał się nawet inspektor Craddock, dlatego o pomoc zostaje poproszona panna Jane Marple, która przez całą tą krótką historię prowadzi nas wprost w ramiona mordercy. 

- "Daily Worker"! prychnęła matka. - Zupełnie jakbyś był robotnikiem. A ty przecież nic nie robisz.

Nieźle bawiłam się przy już moim kolejnym spotkaniu z Agatą Christie. Specjalnie wybrałam książkę, w której występuję Jane Marple, a nie Poirot, którego nie darzę szczególną sympatią. Panna Jane przybywa na miejsce zbrodni. Zamieszkuje u swojej siostrzenicy Bułeczki, która jest żoną pastora. Bohaterka powoli wnika w powojenne towarzystwo tej małej wioski. Poznajemy Patryka i Julię, rodzeństwo zamieszkujące u Letti, jest tu też Mitzi - wiecznie przerażona i obrażona pomoc domowa, oraz Dora roztargniona przyjaciółka, z lat młodzieńczych panny Letycji. Prócz tego poznajemy całą gammę mieszkańców wioski. Stare małżeństwo, matkę z synem pisarzem, dwie stare panny i wielu innych. Kto jest mordercą? Na pewno ktoś z nich. Gdy ginie kolejna osoba, policja wraz z Jane Marple podejmuje niezwłoczne kroki do zdemaskowania zbrodniarza.

- Nie chodzi przecież o pracę mózgu czy też szarej galarety, która u ciebie za mózg uchodzi.

Znowu Agata Christie ciągnie nas raz na prawo raz na lewo, złudnie podając różne szczegóły i rozmowy, które albo nas wyprowadzą w pole, albo wskażą winnego. Kto jest mordercą, było nie tyle zaskakujące co wyjaśnienie całej sprawy. To był dopiero niebywały szok. Spędziłam miłą sobotę w powojennej Anglii, z sympatycznymi bohaterami, i typowym angielskim humorem, którym obdarowała mnie autorka, cały czas czekając na rozstrzygnięcie. Perfekcyjnie zbudowane napięcie zmieszane z moim zniecierpliwieniem mogły ostygnąć dopiero na ostatniej stronie, chociaż czytając rozwiązanie robiłam to bardzo wolno by nie ominąć żadnego szczegóły. Do tego czytając zakończenie niemal czułam jak ostatnie elementy układanki wpadają na swoje miejsce. Doskonale się bawiłam czytając "Morderstwo odbędzie się". Polecam fanom i tym, którzy jeszcze nic Christie nie czytali.

Ocena
8/10

11 komentarze

  1. Co prawda mam za sobą tylko jedną powieść tej autorki, ale mam chęć na kolejne. Bardzo zafascynowała mnie swoim stylem i intrygami, a widzę, że i tego nie brak w powyższej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja nie przeczytałam jeszcze żadnej książki Christie- nie ma się czym chwalić niestety ;/ :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta nasza pani Christie potrafiła pisać, oj potrafiła. Ta książka świetnie się zapowiada, tak bardzo tajemniczo. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio zaczęłam czytać książki Christie w kolejności ich napisania, więc jeśli wcześniej się nie zniechęcę to na pewno i tą przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po kolei to nie chciałabym czytać, wole wybierać dane książki ;)

      Usuń
  5. Uwielbiam <3
    Na pewno i tę książkę przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przeczytałam tylko jedną książkę tej autorki, a wszędzie pozytywne recenzje, no naprawdę, muszę to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciągle sobie obiecuję, a jeszcze tego nie zrobiłam. Muszę w końcu przeczytać jakąś książkę Christie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę się w końcu zapoznać z twórczością autorki ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pokusiłam się na prenumeratę książek Pani Christie więc liczę na mnóstwo dobrej lektury, ciekawych zagadek i zaskoczeń :) Bo widzę, że pomysły na książki to A. Christie miała nietuzinkowe :)

    OdpowiedzUsuń