Kremlowska księżniczka, Pamiętnik z Powstania


Tytuł: Kremlowska księżniczka
Autor: Jewgienij Dodolew
Ilość stron: 285
Wydawnictwo: Bellona

Bardzo interesują mnie historie z życia rosyjskiej elity. Życie Galiny Breżniewej jest owiane siecią tajemnic, sądziłam więc że autor książki przybliży nam jej losy jakie miała w ZSRR. Niestety zawiodłam się. Książka na pewno nie jest opowieścią jakiej się spodziewałam i jaką zapowiada wydawca na okładce. Nie jest to historia o Galinie ani o sowieckich elitach.

Autor stworzył dziwny miszmasz, pomieszanie z poplątaniem. Oczekując ciekawych historii o Galinie, czytałam książkę z nadzieją, że w końcu się pojawią. Niestety otrzymałam historie różnych postaci. Niektóre opisane w książce nie miały żadnego związku z głównym tematem książki. Czytało się naprawę ciężko.

Całość to połączenie wywiadów, różnorakich historii z życia tłumu bohaterów. Jest mnóstwo cytatów, przenosimy się z miejsca na miejsce. Jak np. jest rok 1959 a już za chwilę 1982. To wystarczająco mąci czytelnikowi w głowie. Z trudem dobrnęłam do końca.

Ocena:
 2/10


Tytuł: Między życiem a śmiercią. Pamiętnik z powstania Warszawskiego
Autorka: Janina Mikoleit - Koszeghy
Ilość stron: 89
Wydawnictwo: Rytm

Tematem II wojny światowej interesuję się od dawna. Chętnie sięgam po wszystkie pozycje związane z tą tematyką. Szczególnie chętnie jeśli są to pamiętniki i wspomnienia bohaterek Powstania. Taką książkę miałam okazję przeczytać.

Już na samym początku zostajemy wrzuceni w powstańczy świat. Nie ma żadnych wstępów czy zapowiedzi. Jest 1 sierpnia 1944 roku. Młoda Janina wraz z koleżankami czeka na rozkaz. W końcu nadchodzi. Dziewczęta ruszają do powstania. Mamy okazję śledzić poczynania i losy narratorki. Zdania są krótkie i rzeczowe. Każdy dzień powstania jest opisany. Do tego obraz całości dopełniają zdjęcia, które znajdziemy na kartach pamiętnika.

Moim zdaniem jest to pozycja obowiązkowa szczególnie dla młodego pokolenia. 70 rocznica wybuchu powstania, która miała miejsce w tym roku jest do tego dobrą okazją. Musimy poznawać losy bohaterów. Dzięki wspomnieniom Pani Janiny mamy taką okazję. Polecam. Naprawdę! Wzruszająca i okrutna historia o wydarzeniach z tamtych lat.

Ocena:
 8/10

2 komentarze

  1. Pierwsza- oj słabiutka książka.
    Druga - już lepiej, znacznie lepiej

    OdpowiedzUsuń
  2. Druga z chęcią. Szkoda, że pierwsza z przedstawionych przez Ciebie książek jest słaba.

    OdpowiedzUsuń